Yttrandefriheten vann

Laugh it off Justin Nurse började skapa t-shirtar som driver med kända varumärken när han pluggade på Rhodesuniversitetet i Grahamstown. Senare bildade han företaget Laugh it Off som fick stort utrymme i media 2001 när South African Breweries plötsligt stämmer dem. Företaget hävdade att parodin på öletiketten till Black Label, Carling Beer, som i Laugh it Offs version fick texten Black Labour, White Guilt var varumärkesintrång.
Striden gick hela vägen till konstitutionsdomstolen som ansåg att Laugh it Offs rätt till yttrandefrihet övertrumfade South African Breweries rätt till varumärket.
Alltså säljs tröjorna även i år på bland annat festivalen i Grahamstown tillsammans med t-shirtar som driver med andra populära varumärken i Sydafrika och internationellt. Ingen av dem har gjort om tabben att stämma Laugh it Off. På företagets hemsida kan man förutom tröjor beställa böcker, kalendrar och duschkrämen Zuma.

Recommended Posts