Skandal på uppsegling

FN:s program olja mot mat stipulerade att all inkomst från Iraks försäljning av olja skulle sättas in på ett FNkonto för att bara kunna användas för humanitära syften som ett led i sanktionerna mot Saddam Husseins regim. Efter avslöjandet att det sydafrikanska företaget Majali brutit mot sanktionerna tillsatte President Thabo Mbeki en kommission för att utreda sydafrikanska företag och individers eventuella inblandning i brott mot sanktionerna. Rapporten var klar i slutet av 2006, men varken Mbeki, Mothlanthe eller Zuma har offentliggjort den trots påtryckningar. Nu har rapporten läckt till tidningen Sunday Times som avslöjar att företaget Mocoh med minister Tokyo Sexwale i ledningen också brutit mot sanktionerna, något som Sexwale hävdar att han inte kände till. Enligt Sexwale visste han att Irak krävde extra betalningar, men att han sagt att det inte kunde tillåtas och att han istället skulle försöka påverka irakiska politiker för att släppa kraven. Han har dock inte förtydligat när och till vem han krävt detta. Även dåvarande vicepresidenten Kgalema Motlanthe kan ha känt till affärerna. Motlanthe har inte kunnat nås för en kommentar, men en talesman för Sexwale säger att alla utbetalningar ha följt riktlinjerna. Kommissionen rekommenderade att sydafrikas korruptionslagstiftning förändras för att göra det möjligt att pröva den här typen av mål, något som inte är möjligt idag.

Oppositionspartiet Democratic Alliance passar på att utnämna affären till president Jacob Zumas första tillfälle att ta itu med korruption så som han lovat. Kraven på att rapporten ska offentliggöras lär till att börja med bli svåra att säga nej till nu när innehållet ändå läckt ut.

I samma tidning avslöjas fram att transportministern Sibusiso Ndebeles bror Amos, och en god vän, Peter Derman, landade kontrakt värda miljoner rand i KwaZulu Natal utan upphandling medan Ndebele var transportansvarig i provinsen. Derman ligger också bakom Vukuzakhe, företaget som skänkte en Mercedes värd mer än en miljon rand till Ndebele tidigare i år. Transportministern lämnade tillbaks bilen efter många om och men när trycket på honom blev för stort.
Källa Sunday Times 23 augusti

Recommended Posts