Ett etiskt Walmart?

När jag igår inhandlade min sedvanliga söndagstidning gästades den av ett extra reklamblad. Eller blad och blad, snarare en extratidning. Avsändaren var Walmart. Ni vet, den där amerikanska allt i allo-kedjan som konkurrerar ut allt annat företagande i sin närhet, ganska likt hur gräshoppor opererar.

Tidningens förstasida visade inga rabbaterade varor utan endast en text som lovade det rakt motsatta mot vad kedjan gjort sig känd för; underbetalda arbetare, usla arbetsvillkor och lokala medel- och småföretagares biljett till konkurs. Protesterna har varit många under de förhandlingar som lett fram till att Walmart nu i mars gavs klartecken att köpa upp 51 procent av sin sydafrikanska motsvarighet -Massmart. Att Massmart skulle vara att föredra eller av annat virke går att betvivla, skillnaden är väl företagens storleksordning.

Tidningens inledande stycket text lät nästan som en ursäkt. Som en skriftlig garanti på att det multinationella företaget nu gjort en kovändning och börjat värna om sina medmänniskors. Walmarts intåg på den sydafrikanska marknaden lovade skapa 15 000 nya jobb. De lovade vidare att inte avskeda de tidigare Massmartarbetarna  under de närmsta två åren samt att gynna den lokala företagsamheten genom att medvetet söka geografiskt näraliggande producenter.

Vi får väl se. Historien har inte visat prov på särskilt många hyggliga multinationella företag. Sydafrika är redan ett extremt avreglerat land utan inhemska subventioner, skyddande tullar och med fri passage för utländska investerare. Vilket satt trädstammar, snarare än käppar, i hjulen på småföretagare, inhemsk produktion och människors möjligheter till försörjning.

Själv väntar jag på de beräkningar som berättar hur många arbetstillfällen som gått förlorade tack vare de 15 000 nyskapade jobben inom kedjan.

 

Recommended Posts