Trash Land

Knappast någon har väl undgått de skamfulla bilderna av brinnande datorer och kylskåp i gudsförgätna hörn av Afrika, sett människor förvalta livets nitlott i rökmolnen på västvärldens elektroniska soptipp, känt hopplöshet inför dessa sorgsna försök att återanvända den rika världens ”leksaker”. Astronomiska avstånd i livsvillkor mätt, den enes slit-och-släng, den andres värde, symboliserar 2000-talets skiljelinje mellan en bekväm tillvaro i välfärd och den obarmhärtiga kampen i dess skuggsida.

En skarp kontrast till dessa apokalyptiska bilder av degraderade människor i utsatta miljöer där livets värde är i exil, visar den portugisiske fotografen Jose Ferreira med sin kollektion ”Trashland of Maputo”. Tanken bakom fotona, som är tagna på soptippen i Huléne, bara några meter från Maputo flygplats, är att få oss att gå bortom ”karikatyrerna av de fattiga och hemlösa som ofta kamoufleras mellan gemensamma skämt och nidbilder från den civiliserade världen”. Ferreria tillägger att människorna porträtterade på det sterotypa viset med tomma blickar och formlösa leenden syftar till att göra upplevelsen av betraktarens liv mer mänskligt.

Oavsett om man delar Ferreiras något grunda analys så är i alla fall ett erkännande på sin plats för att han beträdde Hulénes soptipp, denna stigmatiserade värld, mor till många historier och hemvist för stadens utfällingar.

”This is not the color of my faith, this is the sad truth that stubbornly disfigures civil society and the condition of man”. – Jose Ferreria

 

Recent Posts