Busspriser chockhöjs?

Kollektivtrafiken hotar att höja biljettpriserna med över 100 procent. Föreningen för de privatägda transportbolagen, Fematro, menar att på grund av den senaste bensinprisökningen så har situationen blivit ohållbar för deras verksamhet. I juli 2005 höjdes priset på en resa med chapa (så kallas minibussarna som tusentals människor är beroende av för att komma till arbetet – det finns även en statsägd kollektivtrafik, men den saknar resurser) med 50 procent, från 5 meticais till 7, 5.
Folks protester var kraftiga 2005 och lär säkert bli än kraftigare i år ifall Fematro får som de vill och höjer priset till 18 meticais. Regeringen har lagt ett motbud (Kollektivtrafikpriset måste godkännas av staten, men bussbolagen har ju strejken som vapen – en utdragen chapa-strejk skulle lamslå Maputo) på 14,50 meticais och förhandlingar pågår. Men även regeringens bud är en katastrof för lågavlönade pendlare som då får en veckokostnad på 145 meticais (det dubbla för alla dem som tvingas göra ett bussbyte under resan). De som jobbar för minimilönen 1 645 måste i så fall lägga mer än en tredjedel av lönen på att resa till arbetet. Det är ju inte rimligt på något sätt att räkna.
Många väljer kanske att investera i en cykel istället eftersom tre, fyra månaders resekostnader då kommer att motsvara priset för en ny cykel. Fast avstånden är långa mellan de yttre stadsdelarna och centrum där de flesta arbetsplatserna finns.
Själv skulle jag inte våga cykla i Maputos vansinniga trafik. Å andra sidan med höjda bensin- och busspriser blir det kanske betydligt färre fordon på vägarna. Men ändå, en chockhöjning för priset på chaparesor drabbar i första hand de fattigaste i samhället. Och de fattigaste moçambikierna är knappast världens största miljöbovar.

Recent Posts