Sexig flaska?

Nu har Moçambique fått sitt eget fall av Nogger Black. Minns ni? Lanseringen sommaren 2005 av GB:s nya glass Nogger Black blev ett anitklimax då statligt finansierade Centrum mot rasism anmälde bolaget till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering  för en  kampanj de befarade kunde ge ”liv åt rasistiska stereotyper”. Jag minns åtminstone att jag, som ansåg att Centrum mot Rasism förlöjligade en viktig värderingsfråga, undrade hur mycket man med trovärdigheten i behåll kan spekulera i den politiska korrekthetens namn.

”Den här svarta gick från bra till bättre. Nu med en sexigare flaska”. Så lyder i alla fall den kontroversiella annonsen för att öka försäljningen av den mycket omtyckta mörka ölen Laurentina Preta, undertecknad reklambyrån Ogilvy för företaget Cervejas de Moçambique. I annonsen figurerar en kvinnokropp utan huvud och ben, fokus ligger på hennes smala midja insvept i en tight öletikett som belyser kurvorna av höfter och byst, och strategiskt placerad likt ett Adamslöv är företagets logga.

”Cervejas de Moçambique passerade en anständighetsgräns. Det är en chockerande reklam. Den förnedrar bilden av kvinnor och budskapet är rasist”, kommenterar Grace Sambo, verkställande direktör för Afrikagruppernas partnerorganisation Forum Mulher.

Genom att associera en svart kvinna med en mörk öl förmedlas ett rasistiskt budskap som för tankarna till kolonialtiden då svarta nedsättande kallades för ”pretos” av den portugisiska befolkningen, konstaterar Forum Mulher tillsammans med The Human Rights League . De båda organisationerna kräver gemensamt att reklamen, som påstås göra kvinnan till ett ”sexobjekt”, tillbakavisas omdelbart.

Gilberto Macuácua, sociolog och värd för ett tv-program om jämställdhet, drog diskursen så långt att han anklagade skaparna och köparna av denna typ av reklam för att associera märket på sina produkter till sexuellt utnyttjande. Något som i förlängningen kan hetsa till sexuellt våld och övergrepp mot kvinnor.

I och med att tonläget skruvades upp aviserade reklambyrån Ogilvy att deras klient, Cervejas de Moçambique, tillfälligt fryser kampanjen för att inte riskera att kränka konsumenterna.

Men Forum Mulher är inte nöjda. De anser att med tanke på det alkoholmissbruk som existerar i Moçambique och den bevisade kopplingen mellan alkohol och riskbeteende vad gäller hiv och våld i hemmet, så bör all alkoholreklam visa socialt ansvar. Forum Mulher kräver en lagstifning mot denna typ av reklam med sexistiska budskap, och säger att de kommer inte att ge upp förrän politikerna infört etiska koder som reglerar reklam med potential att förolämpa människor.

 

Recent Posts