Att ta sin rättmätiga plats

Igår när jag rullade in i Luandas söndagseftermiddagslunk slogs jag av hur ren staden plötsligt såg ut. Kanske var det bristen på trafik som gjorde att gatorna verkade bredare eller var det tillgången på el som bidrog till att ett visst sken blänkte till på vägen? Eller så var det för att presidentens födelsedag hade firats dagen innan som staden verkade fått sig ett lyft. Något slags lugn kände jag iallafall och en sann glädje att vara tillbaka i staden jag älskar. Luanda, som tidigare ansågs vara Afrikas Californien; en plats för rekreation, kultur och det goda, soliga livet.

Senare på kvällen besökte jag Elinga Teatro, Luandas främsta (av ytterst få) tillhåll för kreativitet, konst och musik, där ett gäng entusiaster hade samlat eliten bland Luandas underground hip hop scen. Den enorma publikuppslutningen gjorde det påtagligt att antalet liveuppträdanden med alternativ musik är en bristvara här samt att det först och främst är en arena för män.  Jag lyckades räkna att vi var totalt 8 kvinnor närvarande av uppskattningsvis 200 personer, dvs 0,4% tjejer eller 99,6% killar.

”Varför är det så få tjejer här?”, frågar jag mina kompisar. De förklarar att hip hop anses vara musik för killar och att de få tjejer som börjar göra hip hop musik ofta går över till R n´B eller soul eftersom den markanden är mer tillgänglig för tjejer.

Jag minns hur det var tidigt tvåtusental i Sverige när tjejerna började ta större plats på hip hop scenen; Melinda Wrede med Kärlek och respekt, Feven som med pondus drog hem med den enda kvinnliga grammisen inom genren. Fortfarande är den svenska (och för den delen även den internationella) hip hop scenen mansdominerad och flertalet kvinnliga artister rör sig mer åt soul, rnb och pop. Men trots att antalet kvinnliga rappare inte direkt ökar markant ifrågasätts man inte idag på samma sätt som tidigare hur det kommer sig att man som tjej kan gilla hip hop.

Två av kvällens totalt 12 uppträdanden är av tjejer. De har mycket att bevisa inför en gastande publik som inte räds ropa rakt ut vad de tycker om den som uppträder. ”Ta av dig klackarna” skränar 100 personer till tjejen som till en början något nervöst beträder scenen. När hon greppar mikrofonen förklarar hon lugnt att hon klär sig som hon vill och när hon väl sätter igång tystar hon ropen med sitt självsäkra flow och gastandet övergår snabbt till visslingar och applåder.

Något nytt är på gång i Luanda som sakta men säkert börjar återta sin rättmätiga plats i solen.

/Erika

Kolla in:

http://duvetintee.blogg.se/category/hip-hop-listan.html#

http://www.branten.com/magazine/musik/en-tjej-at-gangen.html

Gårdagens (och framtidens) stora hip hop stjärna:
httpvh://www.youtube.com/watch?v=a3RWsvAHkQE

Recommended Posts