T:et i IDAHOT – ett viktigt erkännande

Idag uppmärksammas IDAHOT, den internationella dagen mot homo- och transfobi världen över. Afrikagrupperna är med i kampen mot diskriminering och hatbrott baserat på sexualitet och könsidentitet. Utan undantag ska alla människor kunna leva ett liv utan rädsla och våld, förtryckande lagstiftning och stigmatisering.

Vi befinner oss just nu i Kapstaden för att besöka våra partnerorganisationer som på ett eller annat sätt verkar för mänskliga rättigheter och hbtq-personers inkludering. I veckan träffade vi aktivisten, radikalfeministen och den prisade akademikern Zethu Matebeni, för närvarande professor i sociologi, antropologi och African queer studies vid University of Western Cape. Zethu har genom sitt vuxna liv använt sin röst och penna för att lyfta hbtq personers rättigheter, organiserat queer rörelsen i Sydafrika och skrivit avhandlingar om kön, sexualitet och afrikansk identitet. Hon beskriver sig själv som en översättare som kan arbeta, länka samman och utmana i gränslandet mellan aktivisters och akademikers skilda världar.

Över en kopp kaffe på campus berättar Zethu för oss att Sydafrika är det land med de högsta siffrorna av mord på svarta lesbiska kvinnor. Hatbrott och fobi är extremt utbrett och en del av hbtq-personers vardag. Vi frågar Zethu hur hon relaterar till IDAHOT. Hon berättar att en av de viktigaste milstolparna var när IDAHO blev IDAHOT.
— Det var en stor förändring. Förut var det bara ett stumt T.

Aktivister har över lång tid pushat för detta avgörande T och vad det innebär i praktiken – att vi faktiskt pratar om och erkänner transpersoner och vad de utsätts för.
— Det här T:et gav människor sitt riktiga erkännande, fortsätter hon och understryker hur vi aldrig kan sluta analysera de komplexa samhällsstrukturer och makthierarkier en ser i afrikanska samhällen. Alla fobier måste brytas ner och förstås i relation till varandra. I Sydafrika till exempel är det också viktigt att, genom ett intersektionellt öga, väva in xenofobi när en försöker förstå våldet och hur människor marginaliseras.

— Vi måste leva och vi måste leva väl, säger Zethu som själv identifierar sig som svart lesbisk kvinna innan vi skiljs åt för den här gången.

Anna Nordstrand, policyrådgivare

Recent Posts