Vilken lyxbil vill du ha?

Utanför parlamentet på Avenida 24 de Julho trängs splitternya fyrhjulsdrivna lyxbilar som Toyota Hilux 3000, Nissan Navara 2.5, Ford Ranger 2.5, Toyota Hilux 2.5, Isuzu KB 2.5, Ford Ranger 3000 och Isuzu KB 3000.

I ett land där det politiska uppdraget är förknippat med hierarki och statusmarkörer gillar parlamentsledamöterna onekligen att färdas ståndsmässigt. Inget fel med det, livsstilsmoralism är en tröttsam aktivitet, men när kostnaden landar hos befolkningen hamnar frågan i ett annat ljus. Landets ekonomiska utmaningar borde framkalla sunda prioriteringar, dessvärre minskar incitamenten att tänka ekonomiskt när kopplingen mellan politikernas privatekonomi och val av fordon är bruten.

Förra mandatperioden köpte staten in 250 fordon av märket Ford Ranger till lika många parlamentsledamöter. Snabbt uppstod ett missnöje kring bilens funktionalitet i förhållande till verksamheten utförd på fältet och regeringen svarade på klagomålen genom att erbjuda ledamöterna privilegiet att själva välja bil anpassad till uppdragets karaktär.

Enligt tidningen Savana kommer staten därmed att spendera 304,8 miljoner meticais (10,8 miljoner USD) för inköp av 248 fordon till de folkvalda.

Att lägga 304, 8 miljoner meticais på lyxbilar, vid en tidpunkt då man påstår sig efterleva den åtstramning av löneökningar och frysning av andra förmåner till ledande befattningshavare som antogs efter protesterna i september 2010, är i stringensens namn en svårkommunicerad information.

För hur man än försöker rättfärdiga slöseriet med skattebetalarnas pengar så kvarstår faktumet att politik är ingenting annat än prioriteringar understödda av en ideologisk värdegrund. Och medan ”folkets representanter” reser i lyxiga jeepar så färdas majoriteten av landets befolkning så här:

 

 

 

 

 

 

Recent Posts