Trafikregler

Den senaste tiden har den hopplösa trafiken uppmärksammats mycket i media i Angola. Man har just haft en temavecka tillägnad alla de trafikoffer och varje dag informeras det i ’anslagstavlan’ om risker med att inte uppföra sig i trafiken. Angola har en ny codigo de estrada, trafikregler, det är nu förbjudet att åka fler antal personer än det finns plats för i bilen, alla måste ha säkerhetsbälte och man måste ha försäkring på sin bil.

Men det är ju det här med att tillämpa regler också, för att det ska göra någon nytta menar jag.

Det är ju redan nu förbjudet att köra rattfull och köra för fort, men aldrig har jag sett en polis stoppa någon som bryter mot dessa regler. Staden är översållad med trafikpoliser och de är nitiska när det gäller att kontrollera dokument. Men andra saker, som alla de mopeder som kör i fel riktning, alltså mot trafiken, på vägen eller kryssar som galningar mellan bilarna eller bara svänger rätt ut framför bilen från något hörn någonstans är helt undantagna trafikreglerna. Det är som att de inte är fordon. När polisen dirigerar trafikeni korsningar lyder mopederna aldrig anvisningarna och polisen liksom ser dem inte. Dessa mopedister, väldigt ofta unga killar som kör som vettvillingar och slänger i lite akrobatik här och var i sin körning, är dagligen orsaken till en uppsjö av olyckor. Andra, orsaker är just fortkörning och alla de som kör berusade eller som inte har en susning om att det existerar trafikregler, det är snarare regel än undantag att ignorera hastighetsskyltar och aldrig att någon blir stoppad för det.

Till viss del beror det på bristande infrastuktur, inte rattfylleriet såklart men det här med hastigheten, det har inte funnits fungerande trafikljus, hastighetsskyltar eller filindelningar på vägen. Detta är en del av det allmänna upprustningsprogram som påbörjats de senaste åren efter krigsslutet. Det är uppenbart att det inte finns någon vana att anpassa sig efter skyltar i trafiken, folk glömmer liksom att titta upp mot stoppljuset, det har ju aldrig funnits några förut. Och filindelningar på gatan, det finns ingen reflex att inte korsa heldragna linjer, de utgör ju bara imaginära hinder, det blir inte ordning och reda förrän man sätter upp en mittdelning av betong.

/Anna 

Recent Posts