Krångel

Vi fortsätter på temat inget fungerar och allt är krångligt och måste göras om minst 4 ggr i Angola: Tex har vi försökt att skriva över abonnemanget för kontorstelefonen till oss från den föregående hyresgästen i över ett år utan att det har gått igenom. När man byter pass och måste ändra passnumret på banken för att få tillgång till sitt konto måste man gå till – nej inte huvudkontoret utan det kontor där man öppnade kontot och ändra i datasystemet. Och sedan när man vill ta ut pengar med sitt nya pass så har det ändå inte gått in i systemet. Vi har försökt installera ett vattenfilter och en fax i evigheter och elbolaget kommer in då och då för att kolla läget, vart sladdarna sitter och så och sen kommer de aldrig mer tillbaka.

En kompis till oss som jobbar på universitetet i Benguela har inte, trots att det ingår som löneförmån att universitetet skall tillhandahålla detta, fått någon bostad på ett år tills han själv lyckades fixa en lägenhet. ’Och då har ändå universitetet haft en satsning på att få hit 200 lärare från Portugal. Det kom två, jag och en som redan bodde här, och ändå har de inte lyckats fixa någonting. Tänk om alla 200 hade kommit’ Visumet hjälpte de inte heller till med så därför drog det ut på tiden att fixa det på egen hand. Och när han så väl kommer tillbaka väntar endast en utskällning från universitetsrektorn för att han kommer tre veckor försenad. Tack för den.  

Men ibland sker under. ’Jag skrev en lapp och lade i reklamationslådan, säger vår assistent Lustre när han kommer tillbaka från ett av sina otaliga besök på telebolaget, och jag tappar hakan. ’Javisst, säger Lustre, och sen ringde till mig och sa att det var ett bra förslag att ha öppet på lunchen och på kvällarna’. Backa bandet. Det är för många märkliga komponenter i den här meningen för att den ska verka trovärdig. 1; det finns en klagomålslåda, 2; någon har kvar tillräcklig tillit till världen för att orka bemöda sig med att skriva en lapp att lägga däri, 3; Någon på företaget läser klagomålen, budskapet kommer fram! Och 4; märkligast av allt, de ringer upp kunden, bekräftar klagomålet och ERKÄNNER att deras system är dåligt och att det var ett bra förslag. Det är inte varje dag i Angola! Jag lovar att skriva en blogg uppföljare den dag elbolaget ändrar sina öppettider.

/Anna

Recommended Posts