Ett steg framåt – för alla världens barn

Inför Världens Barn besökte Carolina, Sanna och jag från Afrikagruppernas kontor i Stockholm Drottningholmskolan för att diskutera och göra olika övningar tillsammans med skolelever från årskurs 2 till 9. Det var lärorika dagar där utbyte av kunskap, tankar och idéer kunde genomföras.

En av övningarna som eleverna fick testa på var ett steg framåt. Reglerna följer: varje deltagare får en lapp där det står information om en person. Deltagaren omvandlas med fantasins kraft till personen på lappen. Alla deltagare ställer sig på ett led och övningsledaren börjar läsa påståenden. Stämmer påståendet får deltagaren ta ett steg fram, annars stå kvar. Tanken är att de mest privilegierade kommer längst fram under första halvan av övningen. Under andra halvan ställs frågor kopplade till engagemang och rättvisa vilket kan förändra ordningen på golvet.

Efter ett antal påståenden började skillnaderna bli mer påtagliga där några elever kunde nudda väggen på andra sidan rummet, medan andra uppgivet satte sig ner på sina stolar: ”vi gav upp, vi fick inte gå någon gång.” En av eleverna kom så långt fram att rummet inte längre räckte till. Vid det sista påståendet ”Du tror att du kan förändra världen” öppnade han dörren till lärarnas fikarum och ramlade in. En förändring helt klart.

Hur kändes det då att stå så långt fram?  Eleven berättade: ”det kändes bra att stå långt fram” och fortsatte efter en liten paus: ”men inte lika bra att de andra stod så långt bak.” Längst bak stod en klasskompis och såg snopen ut: ”det stod på min lapp att jag är 15 år från landsbygden i Tanzania och gravid”.

Eleverna berättade hur övningen ger perspektiv och en förståelse för andra människors sits. En av eleverna som stod framme vid rummets andra vägg och gått fram på det sista påståendet: ”Du tror att du kan göra världen till en lite bättre plats” berättade: ”man kan väl göra det även om man har det bra, det är väl kanske till och med lättare då.” En elev ur de yngre klasserna resonerade liknande: ”de rika bör tänka lite mer på de fattiga.”

Vad är dina #barndomsdrömmar?

Redan tidigt under vårt möte med eleverna fick de frågan om deras barndomsdrömmar. Kreativiteten flödade: godisland och att bli bättre på att rita, djuruppfödare, en kombination av veterinär och kock, arkitekt, politiker, kock, superhjälte, designer i LA, världsartist, uppfinnare, delfinskötare och astronom. De allra flesta hade något som de drömde eller hade drömt om, med en mer eller mindre snårig väg för att komma dit.

Vad drömmer eller drömde du om? Stöd Världens Barn genom att dela din barndomsdröm under hashtagen #barndomsdrömmar. Läs mer: https://start.varldensbarn.se/26337-2/.

Den 25 september kommer elever från Drottningholmskolan att ta sig ut på gator och torg för att skramla för Världens barn. På förmiddagen kommer de att stå vid Brommaplan och under eftermiddagen i Ekerö centrum. Är du i närheten – gå dit och säg hej, dela din barndomsdröm och skänk en slant!

Du kan även stötta Göteborgs Afrikagrupps insamlingen till Världens Barn här: https://start.varldensbarn.se/goteborgs-afrikagrupp-skramlar/.

Vi gör det här tillsammans – för alla världens barn!

Recommended Posts