Trafikdöden

För några dagar sedan kunde vi i svenska medier läsa att rekordfå människor omkommit i trafiken under 2010. De 270 personer som dött på vägarna gör sannolikt Sverige till det land som har lägst antal omkomna i förhållande till befolkningens storlek.

I Namibia berättar trafikpolisen snarast om en motsatt trend. Här fick hela 531 personer sätta livet till i trafiken under förra året, och det på en befolkning på cirka 2,2 miljoner, jämfört med Sveriges på cirka 9,4 miljoner. Året innan var antalet trafikdödade i Namibia 525.

Man skulle med andra ord kunna säga att risken att dödas på de namibiska vägarna är ungefär 8 gånger så stor som på de svenska. Enligt den namibiska polisen är en av de främsta anledningar till de höga dödstalen de många olyckor där minibussar, som fungerar som taxi, är inblandade. Framför allt gäller det olyckor på kvällar och nätter. En högt uppsatt polistalesman hotade faktiskt för inte så länge sedan att förbjuda minibussarna från körning i mörker om inte olyckorna minskar.

Att färdas på vägarna på kvällar och nätter är sällan klokt i Afrika, och inget man gör om man har alternativ. Även om man själv kör sansat är det svårt att komma undan risken att köra på någon längs vägarna. Minibussarna är för många ett överkomligt sätt att resa och ett förbud skulle naturligtvis i första göra livet svårare för dem som inte har några alternativ. Men – så länge risken att förolyckas är så stor som den är idag kanske ett förbud mot nattlig minibusstrafik ändå skulle innebära någonting bra för några tusen än så länge levande namibier, och deras familjer.

Recommended Posts